STEUN ONS

melting ice – frank mandersloot: 8 april – 6 mei

april 3, 2018  |  Algemeen, Tentoonstellingen

Papieren uitnodiging MELTING ICE © Wim Crouwel

MELTING ICE, 
            ‘If nothing what I will do, will do, then what will I do?’

Tentoonstelling: 8 april –  6 mei 2018

Zondag 6 mei 16:00 uur: Afsluiting van de tentoonstelling met een performance, Q&A met frank mandersloot o.l.v. Alena Alexandrova en The Catch.

 © Gert-Jan van Rooij

 © Gert-Jan van Rooij

Op 8 april openden we de bijzondere tentoonstelling MELTING ICE van frank mandersloot. In de tentoonstelling zijn 15 grote werken uit de periode 2010-2018 samengebracht. Een aantal werken is gemaakt tijdens werkperiodes in het Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC, 2014 en 2017) en de meeste werken in de tentoonstelling worden hier voor het eerst getoond. Het geluid van stromende fonteinen biedt ruimte aan stilte waarvan de urgentie niet mag ontgaan.

Achtergrond
Van 2011 tot 2018 realiseerde frank mandersloot de vier werken DICED ICE, MELTED DICE, FIRED DICE en FIRED ICE, met zelfgemaakte stoelen en tekstdragers met citaten. Deze werken zijn losjes gebaseerd op George Brecht’s event score: THREE CHAIR EVENTS / Sitting on a black chair.  Occurence. /  Yellow chair. (Occurence.) / On (or near) a white chair. Occurence.  In 1996 exposeerde mandersloot THREE CHAIRS in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (1) en in 2010 THREE CHAIRS FOR GEORGE BRECHT in Rijksmuseum Twenthe (2), maar zonder expliciete verwijzing naar de event score. In mei 2011 initieerde mandersloot ICED DICE in Galerie A, Amsterdam (3), een reconstructie van de eerste uitvoering van de event score, 50 jaar eerder door Brecht in Martha Graham Gallery NYC, mei 1961.
Sinds 2015 deelt mandersloot het onderzoek voor de werken in de kenniskring van het Lectoraat Art & Public Space (LAPS) aan de Gerrit Rietveld Academie.

[1] ‘Bepalingen van een horizon’, interview van Camiel van Winkel met frank mandersloot, SMBA-newsletter 21, 1996
[2] Push Pull, Rijksmuseum Twenthe, 2010
[3] Galerie A (Harry Ruhé) maakte eerder solo-tentoonstellingen van George Brecht in 1978 en 2005.

 

Wim Crouwel 
frank mandersloot maakt in zijn werken met kleitabletten gebruik van het inmiddels historische new alphabet van Wim Crouwel. new alphabet is een geometrisch lettertype dat hij ontwierp in 1967. Crouwel wilde een letter ontwerpen voor moderne technieken. Gezien het feit dat de letters alleen uit horizontalen en verticalen bestaan, zijn sommige letters zeer onconventioneel, andere moeilijk leesbaar. Het lettertype kent geen kapitalen. Het experimentele karakter van het ontwerp had mede als doel om een debat op gang te brengen. Een ander lettertype dat wordt gebruikt is soft alphabet (1970), dat Crouwel ontwierp voor de catalogus en poster bij de tentoonstelling van Claes Oldenburg in het Stedelijk Museum. Wim Crouwel ontwierp voor MELTING ICE de poster en de uitnodiging.

Tentoonstelling
De tentoonstelling is homogeen qua omgang met de ruimte: alles is sculptuur, behalve één werk van George Brecht. Verdeeld over de ruimte staan vijf  ‘museumbanken’ en verschillende stoelen. Twintig kleitabletten met teksten gebaseerd op citaten leunen tegen de wand. Er zijn rouwmouwen uit Marken, en de gilets met dezelfde stof voor suppoosten, refererend aan Buren’s ‘Essai Hétéroclite’ uit 1981. En vijf fonteinen, zoals de fontein met flessenrek en verschillende bronwaterflessen met water uit het IJ, hangen en staan in de ruimte. In de ruimte boven komen vitrines met bronnen en referenties, die de mogelijkheid bieden aan de kijker zich verder te verdiepen in het werk, niet met het doel het werk te willen verklaren. Er is ook borduurwerk uit Marken te zien van een alfabet. Het borduren van de letters is schrijven binnen een raster, net als Crouwel deed, die de geuzennaam ‘gridnik’ kreeg.  Tijdens de opening zijn twee performatieve momenten.  Vijf suppoosten lopen rond in gilets, gemaakt van de stoffen uit Marken. Buiten staat iemand met water uit het IJ. De bronwaterflessen worden gevuld en gegeven aan bezoekers, met het verzoek om deze in de fontein te gieten. Het tweede moment bestaat uit het voorlezen van de kleitabletten door de suppoosten.

Twee interviews
Bij de tentoonstelling verschijnen twee interviews: Tussen 28 januari en 9 maart 2018 voerden Jeroen Boomgaard (lector LAPS) en frank mandersloot een gesprek via email over de vier werken uit 2011-2018, die alle te zien zijn in de tentoonstelling MELTING ICE in Nieuw Dakota. En 17 maart interviewden Tanja Karreman en Agnes Voskamp de kunstenaar 
in zijn atelier.

Download (PDF, 133KB)

Download (PDF, 139KB)

MELTING ICE is in samenwerking met:
MELTING ICE wordt mede mogelijk gemaakt door: