STEUN ONS

Far-off Nearby: 7 april – 19 mei

mei 3, 2019  |  Algemeen, Tentoonstellingen

Afbeelding: Marisca Voskamp van Noord, Vandaag blijf ik thuis (2019), film still

Far-off Nearby

Kunstenaars: Aimée Zito Lema & Elisa van Joolen, Sarah van Lamsweerde & Esther Mugambi, Marisca Voskamp van Noord, Judith Westerveld and Marjet Zwaans

Curator: Mariana Lanari

Tentoonstelling: 7 april tot en met 19 mei
 
 
Boeklancering en finissage Far-off Nearby
Zondag 19 mei: 15:00 – 18:00 uur

Op zondag 19 mei presenteren we de publicatie Ver weg en Dichtbij. Over het translokale in de kunst. Curator Mariana Lanaria zal een Q&A houden met Maarten Doorman en de deelnemende kunstenaars: Aimée Zito Lema & Elisa van Joolen, Sarah van Lamsweerde & Esther Mugambi, Marisca Voskamp van Noord, Judith Westerveld en Marjet Zwaans. De publicatie biedt een overzicht van de onderzoeksprojecten die de kunstenaars hebben ontwikkeld en het gelijknamige essay dat Maarten Doorman in opdracht van Nieuw Dakota schreef. Sarah van Lamsweerde en Esther Mugambi geven op 19 mei hun laatste performance. Wees welkom van 15:00 tot 18:00 uur!

Over Far-off Nearby
Wat speelt zich af achter huisdeur nummer 8 in Floradorp? Wat heeft het bombardement van de Fokkerfabriek te maken met een hond die onder je balkon wordt doodgebeten door een andere hond? Wat is de heilzame kracht van duizendblad? Wat is het verband tussen de weidsheid van de Zaanse Schans, de kerstboomverbranding tijdens de jaarwisseling in Noord en de woestijn in Egypte? Wat zijn barricadewoorden? Is het ‘ik ben verloren’, ‘ik ben kwijt’ of ‘ik heb verloren’? Wat is de herinnering van een kledingstuk?

In 2017 startten we het langlopende onderzoeksproject Far-off Nearby. Zeven kunstenaars brengen het translokale en de betekenis ervan in kaart met concepten waarmee Amsterdam-Noord op onverwachte wijze wordt belicht, in de vorm van een activiteit, een interventie of een tijdelijk kunstwerk. De uitwerking ervan loopt uiteen van workshops in buurtkamers met bewoners die pijnplekken in de openbare ruimte benoemen, tot onderzoek naar de rol van ‘iemands moedertaal’ middels het bijwonen van taallessen voor immigranten in Noord. De grote betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties en een onderzoekende geëngageerde houding vormen de rode draad binnen de verschillende concepten.

Maarten Doorman beschrijft het translokale in de kunst als volgt: Het lokale zit hem in verbondenheid met de omgeving in fysiek en sociaal opzicht, dus de natuurlijke of stedelijke omgeving (rivier, park, haven- of industrieterrein, woonwijk) en aan de andere kant de mensen die er wonen of onlangs zijn komen wonen, die er werken of gewerkt hebben, de geschiedenis van de plek. Kortom, de verbondenheid met landschap en de verbondenheid met gemeenschap. Het lokale is hier echter een knooppunt van activiteiten; het is geen centrum en verhoudt zich ook niet tot een centrum, terwijl het zich evenmin tot het nationale verhoudt. Ook hierdoor is het plaatselijke karakter van translokale kunstruimtes niet meer marginaal of sneu, zoals dat in de Randstad soms nog denigrerend doorklinkt in het woord ‘provinciaals’, en zelfs niet meer perifeer. Het translokale heeft het lokale geëmancipeerd en het idee van een toonaangevend centrum – of enkele oppermachtige centra met daarbuiten de periferie – ondermijnd. Het translokale is globaal, en opereert in onze volkomen gemediatiseerde wereld zonder de ermee verbonden homogenisering die je bijvoorbeeld bij kleding terugziet (de gescheurde jeans) of bij voedsel (de hamburger) of in de iPhone. In de globale context is het translokale zich bewust van de wereldwijde mobiliteit die tot uiting komt in grootscheepse migratie en de daarmee overal opkomende diversiteit. Die diversiteit is een uitgangspunt, een inspiratiebron en materiaal voor het translokale in de kunst. De translokale benadering ziet de veelstemmigheid van koloniaal verleden, plaatselijke geschiedenis en verhalen van nieuwe migranten vanuit de hele wereld als een geweldig vertrekpunt voor kunstenaars.

Publieksprogramma

Opening: zondag 7 april 16:00 – 19:00 uur
Tentoonstelling: 7 april tot en met 19 mei
24 uur Noord: 13 april 12:00 – 21:00 uur (meer informatie volgt!)
Finissage: 19 mei

Deelnemende kunstenaars

Aimée Zito Lema en Elisa van Joolen

Aimée Zito Lema en Elisa van Joolen, Pulp (2019), werk in ontwikkeling

Judith Westerveld

Judith Westerveld, Iemand’s Moedertaal (2019), werk in ontwikkeling

Marisca Voskamp-Van Noord

Marisca Voskamp-Van Noord, Vandaag blijf ik thuis (2019), film still

Marjet Zwaans

Marjet Zwaans, Zonder Titel (2019), werk in ontwikkeling

Sarah van Lamsweerde en Esther Mugambi


Sarah van Lamsweerde en Esther Mugambi, Georgic Gardens (2019).
Sarah van Lamsweerde en Esther Mugambi organiseerden begin 2019 verschillende performatieve bijeekomsten waarin ze samen met bewoners van Amsterdam Noord plekken in kaart brachten waar een persoonlijke of collectieve herinnering aan pijn mee verbonden is. © video Anouk de Kruijff
Cartografie Sophie Boiron & Pierre Huyghebaert (Speculoos, Brussels, BE)
curator Mariana Lanari

Far-off Nearby wordt mede mogelijk gemaakt dankzij ondersteuning van het Mondriaan Fonds, BankGiro Loterij Fonds, Gemeente Amsterdam en Amsterdams Fonds voor de Kunst





Created by vfxdude